فواید نور خورشید برای بدن

0

نور طبیعی بهترین دوستِ یک عکاس، نکته‌ای مهم برای فروش خانه و مزیتی عالی برای کارکنان یک شرکت است. به‌عنوان یک قانون کلی می‌توان گفت که اغلب ما انسان‌ها زندگی کردن در زیر نور طبیعی و گرمِ خورشید را به چراغ‌ها و نورهای مصنوعی ترجیح می‌دهیم. در واقع یک نظرسنجی جدید توسط The Harvard Business Review تایید می‌کند که نور طبیعی چقدر برای یک فرد معمولی مهم است. در این مقاله قصد داریم به فواید نور خورشید برای بدن و سلامتی بپردازیم.

به گزارش نظرسنجی Future Workplace، بیش از 1600 کارمند «دسترسی به نور طبیعی و مناظر بیرون» را به‌عنوان اولین علاقه‌مندی خود برای محیط کار انتخاب کرده‌اند.

این مورد بالاتر از سایر مزیت‌ها نظیر مرکز ورزشی و مهدکودک مخصوص کارکنان قرار گرفته است.

اگر به دنبال دسترسی بیشتر به نور خورشید هستید، جالب است بدانید که نور خورشیدِ خالص تنها یک مزیتِ کوچک و جذاب نیست که پوست را درخشان کرده یا تصاویر را برای ارسال در اینستاگرام زیباتر کند.

در ادامۀ مقاله به بررسی بهترین فواید نور خورشید برای بدن و سلامتی می‌پردازیم.

افزایش ویتامین D

وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، پوست‌تان ویتامین D جذب می‌کند. این ویتامین یک مادۀ مغذیِ حیاتی است که از زوالِ استخوان پیشگیری کرده و خطر بیماری قلبی، افزایش وزن و سرطان‌های مختلف را کاهش می‌دهد.

مهم نیست که این ویتامین را در فضای بسته یا فضای باز دریافت کنید؛ یعنی افزایش دریافتِ نور خورشید در جایی که بیشترین زمان‌تان را در آنجا سپری می‌کنید – خانه یا محل کار – به یک اندازه مهم است.

مبارزه با افسردگی

پاییز برای بسیاری از مردم فصلی غمگین از برگ‌های تُرد و ادویۀ کدوتنبل است. دریافت نور خورشید به اندازۀ کافی کمک می‌کند تا تغییرات خلقی در این فصل را تحت کنترل داشته باشید.

حدود 6 درصد از جمعیت جهان با شروع فصل پاییز با نوعی افسردگی جدی به نام اختلال عاطفی فصلی (یا اختلال افسردگی ماژور با الگوهای فصلی) مواجه می‌شوند.

14 درصد دیگر نیز با نوع دیگری از افسردگی به نام افسردگی زمستانی (Winter blues) مواجه می‌شوند که خفیف‌تر بوده، اما همچنان قابل توجه است.

فواید نور خورشید برای خواب

از آنجایی که سلامت روان و خواب معمولا با یکدیگر در ارتباط هستند، عجیب نیست که نور طبیعی بر روی هر دوی آنها اثر بگذارد.

مطالعه‌ای کوچک که در سال 2014 بر روی کارکنان شرکتی انجام شد، نشان می‌دهد که هرچه کارکنان نور طبیعی بیشتری دریافت می‌کردند، خواب بهتری داشتند.

کاهش خطراتِ نور فلورسنت

هرچه زمان بیشتری را در معرض نور طبیعی باشید، احتمال قرار گرفتن‌تان در معرض نور غیرطبیعی فلورسنت کاهش می‌یابد.

اگرچه لامپ‌های فلورسنت کوچک به طور کلی بی‌خطر محسوب می‌شوند، اما قرار گرفتن در معرض نور آنها برای برخی از مردم با افزایش واکنش استرس همراه است.

اگر در طول روز منبع اصلی نور شما CFL‌ها باشند (لامپ‌های کوچک فلورسنت)، این می‌تواند خطر بروز میگرن و درد چشم را در شما افزایش دهد.

پی‌نوشت: لامپ‌های CFL شکسته می‌توانند مقادیر خطرناکی از جیوه را انتشار دهند، بنابراین اگر کودک بازیگوش و کنجکاو در خانه دارید، این لامپ‌ها را دور از دسترس او نگهداری کنید.

چگونه نور خورشید بیشتری دریافت کنیم؟

با این همه فواید نور خورشید ، چه باید کرد تا بیشتر از آن بهره‌مند شد؟

آینه‌ها

با استفاده از یک یا چند آینه، کمک کنید تا نور در سراسر اتاق منعکس شود.

نور خورشید از پنجره می‌تواند بر روی آینه منعکس شود و روشنایی بیشتری در اتاق ایجاد کند.

اندازۀ آینه چقدر باشد؟ محدودیت شما در این مورد با سقف اتاق‌تان در ارتباط است. مطمئن شوید که بیشترین انعکاس را دریافت می‌کنید و سعی کنید آینه‌ها یا اشیاء فلزی را در مسیر پرتوهای خورشید قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

برخی از متخصصینِ طراحی داخلی برای تاکید بر اثر آینه در انعکاس نور، بر روی اضافه کردن برخی اشیاء نظیر لوستر فلزی، شمعدانی یا دیوارکوبِ نقره به محیط اتاق تمرکز می‌کنند.

پرده‌ها را پایین بکشید

شاید نگاه کردن به پرده‌ها لذت‌بخش باشد، اما این حصارهای ظریف شما را از فواید نور خورشید دور نگه می‌‌دارند.

پایین کشیدن پرده‌های سنگین و ضخیم یک روش ساده برای دسترسی بیشتر به نور خورشید است. بعلاوه، خورشید می‌تواند ساعت زنگیِ شما باشد و به ساعت بدن کمک می‌کند تا در مسیر صحیح خود قرار گرفته تا سیکل‌های خواب و بیداری تنظیم شوند.

اگر نگرانِ تاثیر نور خورشید بر روی پوست‌تان هنگام خوابیدن هستید، پرده‌ها را در طول روز کنار بزنید و تنها موقع خوابیدن آن را بکشید.

رنگِ اتاق

رنگ‌های بازتابنده فقط مختصِ دوچرخه‌سواران در جاده نیستند. می‌توانید از اثرات این رنگ‌ها در خانه و دیوارهای اتاق‌تان نیز استفاده کنید.

سفید بیشترین بازتابندگی را در میان رنگ‌ها دارد، اما نیازی نیست که دیوارهای خانه‌تان همگی سفید باشند.

رنگ‌های نزدیک به سفید نظیر پاستیل‌های روشن بسیار بازتابنده هستند. سفید پوست تخم‌مرغی یا سایر رنگ‌های ترکیبیِ روشن نیز گزینه‌های مناسبی می‌باشند.

همچنین فراموش نکنید که بزرگترین منبع تاریکی در اتاق‌تان ممکن است کفِ زمین باشد. از یک فرشِ روشن استفاده کنید تا حسابی اتاق‌تان با نور خورشید روشن شود.

فواید نور خورشید

وقتی به نور دسترسی ندارید

ممکن است محیط خانه یا محل کارتان به گونه‌ای باشد که کلا دسترسی مناسبی به نور طبیعی نداشته باشید.

خوشبختانه برای این شرایط نیز راه‌حل‌هایی وجود دارد.

بیرون بروید

اتاق‌ها را رها کرده و برای خوردن ناهار به محیط بیرون بروید و صبح‌ها برای رسیدن به محل کار کمی پیاده‌روی کنید.

در فضای باز ورزش کنید

برای بهبودِ بیشترِ سلامتی‌تان، سعی کنید در فضاهای باز ورزش کنید.

ورزش برای بهبود خلق و خو مفید است و مطالعه‌ای جدید آن را با افزایش ویتامین دی ارتباط داده است.

مکمل ویتامین D

تخمین زده می‌شود که در سراسر جهان یک میلیارد نفر با کمبود این ویتامین مهم مواجه هستند.

اگر حدس می‌زنید که سطوح ویتامین دی در بدن‌تان پایین است، با پزشک خود برای مصرف مکمل مشورت کنید.

نوردرمانی را امتحان کنید

ثابت شده است که نوردرمانی برای درمان علائم اختلال عاطفی فصلی مفید می‌باشد.

برخی گزارشات نشان می‌دهند که این روش حداقل به اندازۀ داروهای ضدافسردگی برای تسکین اختلال عاطفی فصلی موثر است. لامپ‌های مخصوص نوردرمانی در حال حاضر با اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف در بسیاری از فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

منبع healthline.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.