میوه دارابی چیست و چه خواصی دارد؟

0

میوه دارابی از خانوادۀ مرکبات به شمار آمده و به طریقی با گریپ فروت و سایر اعضای سردۀ مرکبات شباهت دارد. نام علمی میوه دارابی به این دلیل که از بزرگترین مرکبات محسوب می شود Citrus maxima می باشد. این میوه از نظر اندازه شباهت زیادی به گریپ فروت دارد. میوه دارابی بیشتر در جنوب شرقی آسیا که منطقه بومی این میوه به حساب می آید یافت می شود.

این میوه در سایر بخش های جهان به شهرت نرسیده است، چرا که معمولا رشد آن قبل از این که دانه ها شروع به شکوفه زدن و میوه دادن کنند هشت سال طول می کشد. از این گذشته میوه دارابی سفت بوده و حجم زیادی دارد و فقط گوشت داخلی آن قابل خوردن و لذیذ است. این میوه نسبتا خوش طعم بوده و از همان غلظت گریپ فروت برخوردار است اما تند یا ترش مزه نیست. میوه دارابی معمولا سبز کمرنگ یا زرد بوده و گوشت خوراکی درون آن نرم و آبدار و سفید (یا به ندرت صورتی یا قرمز) می باشد.

میوه دارابی چیست؟

دارابی برای اولین‌بار در جنوب شرقی آسیا کشف شد، اما امروزه در کشورهای مختلف جهان کشت می‌شود. ایالات متحده آمریکا امروزه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان میوه دارابی است و کشورهای چین و مکزیک در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

درخت دارابی در مناطق گرم با آب‌و‌هوای گرمسیری مانند فلوریدا رشد می‌کنند. دمای هوا در این نواحی بین 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. درخت پاملو می‌تواند تا 15 متر ارتفاع داشته باشد و برخی از انواع آن شاخه‌های خاردار دارند.

ازآنجایی‌که دارابی 10 تا 30 سانتی‌متر قطر داشته و وزن آن می‌تواند تا 3 کیلوگرم افزایش یابد، بزرگترین عضو خانوادۀ مرکبات محسوب می‌شود. رنگ پوست این میوه از سبز روشن تا زرد را دربرمی‌گیرد و پوسته داخلی و ضخیم آن از گوشت میوه محافظت می‌کند. گوشت دارابی نیز رنگ‌های مختلفی داشته و به نوع آن بستگی دارد و از سفید تا قرمز را شامل می‌شود.

برخی از مردم می‌گویند که دارابی طعمی شبیه به گریپ‌فروت دارد اما مانند آن ترش‌مزه نیست. طعم دارابی نسبت به سایر مرکبات شیرین‌تر است.

ارزش غذایی دارابی

دلیل محبوبیت میوه دارابی ارزش غذایی بالای آن است. این میوه حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آلی مانند ویتامین c، پتاسیم، فیبر غذایی و ویتامین B6 و منیزیم می باشد.

در ادامه به بررسی خواص میوه دارابی برای سلامتی میپردازیم. با سیمای سلامت همراه شوید.

خواص میوه دارابی

تقویت سیستم ایمنی

اگرچه برای افرادی که این میوه را بزرگ می دانند خوردن تنها بخشی از آن کافیست اما خوردن یک دارابی به طور کامل ایده‌ی بدی نیست چرا که این میوه تقریبا  ۶۰۰% از ویتامین c مورد نیاز روزانه ی بدن را تامین می کند. این میوه که منبع غنی از اسید اسکوریک است برای قرن ها در جنوب شرقی آسیا به منظور تقویت سریع سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار گرفته است.

کمک به عمل گوارش

بیشتر میوه ها حاوی منبع غنی از فیبر بوده و دارابی نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک میوه دارابی (تنها قسمت خوراکی آن) حدود ۲۵% از فیبر مورد نیاز روزانه بدن شما را تامین می کند. میوه دارابی عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و مشکلاتی مانند یبوست و اسهال را برطرف می کند. فیبر زیاد موجود در این میوه حجم مدفوع را افزایش داده، حرکات روان دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و موجب تحریک ترشح شیره معده  به منظور تجزیه پروتئین های پیچیده می شود که هضم آن ها دشوار است. درواقع میوه دارابی عملکرد مفید دستگاه گوارش را حفظ می کند.

تنظیم فشار خون

میوه دارابی منبع غنی از پتاسیم بوده و تقریبا ۳۷% از پتاسیم مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. پتاسیم به گشاد شدن رگ ها کمک می کند. این بدان معناست که پتاسیم موجب انبساط رگ های خونی و افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی به اندام های بدن می شود. بعلاوه، پتاسیم فشار وارد شده به قلب و خطر ابتلا به تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

میوه دارابی

پیشگیری از گرفتگی عضلات

پتاسیم در حفظ تعادل مایع بدن که عامل اصلی پیشگیری از گرفتگی و سفت شدگی عضلات است نقش مهمی ایفا می کند. کمبود پتاسیم (که دارابی می تواند آن را جبران کند) موجب گرفتگی و کشش عضلات و پارگی رباط می شود.

بهبود سلامت استخوان

مصرف پتاسیم در افزایش تراکم مواد معدنی استخوان ها تاثیرگذار است، چراکه جذب سایر مواد معدنی ضروری را  به منظور حفظ استقامت استخوان ها تسهیل می کند. بنابراین میوه دارابی به پیشگیری از پوکی استخوان و ضعف عمومی استخوان های بدن کمک می کند.

خواص ضد پیری

میزان بالای ویتامین C موجود در دارابی نقش آنتی اکسیدان ها را که رادیکال های آزاد خطرناک موجود در بدن را دفع می کنند به عهده دارد. یکی از اثرات مضر رادیکال های آزاد این است که باعث افتادگی پوست می شوند که در نتیجه آن نشانه های پیری زودرس پوست مانند چین و چروک، شل شدگی و لکه های مربوط به پیری روی آن ظاهر می شوند.

کاهش وزن

گریپ فروت و دارابی حاوی آنزیم چربی سوز هستند که می تواند به فرآیند کاهش وزن کمک کند. این آنزیم کارنیتین پالمیتوئیل ترانسفراز نام دارد و در بسیاری از غذاها یافت نمی شود. این آنزیم به مقاومت بدن در برابر ورم کمک می کند. بنابراین بسیاری از افرادی که پیرو رژیم های لاغری هستند میتوانند در وعده های غذایی خود از دارابی استفاده می کنند.

سلامت دهان

ویتامین C برای تولید کلاژن که به تقویت بافت ها، اندام ها و سلول ها کمک می کند ضروری است. ویتامین C استقامت لثه ها و سطوح دهان را به منظور پیشگیری از عفونت و ضعف آن ها بالا می برد. عفونت و ضعف لثه ها و سطوح دهان می تواند باعث افتادن دندان ها و بیماری های دهانی خطرناک شود.

احتیاط: میزان بالای ویتامین C و پتاسیم موجود در میوه دارابی موجب خطرناک شدن آن برای افرادی که از بیماری کبدی و کلیوی رنج می برند می شود. بعلاوه، از آن جایی که دارابی فشار خون را به طور قابل ملاحظه ای پایین می آورد مصرف آن برای بیمارانی که به فشار خون بسیار کم مبتلا هستند خطرناک است. در غیر این صورت برای حفظ  بهتر سلامت عمومی از این میوه کمیاب و مقوی بهره ببرید.

منبع healthline.com mercola.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.