مقایسۀ ماست چکیده با ماست معمولی

0

بحث مصرف ماست معمولی یا ماست چکیده برای سال‌های زیادی است که بین مردم مطرح می‌باشد، اما چند تفاوت اصلی وجود دارند که قبل از اضافه کردن هر کدام از این‌ ماست‌ها به رژیم غذایی روزانه خود، باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

ماست چکیده یا ماست معمولی

ماست چکیـده و ماست معمولی ممکن است از منبع مشابهی تولید شده باشند، اما طعم و محتوای آن‌ها به میزان قابل‌توجهی متفاوت است.

ماست چکیده

انواع مختلفی از ماست در بازار وجود دارد؛ اما ماستی که در این چند سال اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده، ماست چکیده یا همان ماست یونانی (Greek yogurt) می‌باشد. نقطۀ تمایز ماست چکیده با سایر ماست‌ها، محتوای مغذی آن است. این ماست سرشار از پروتئین، کلسیم، پروبیوتیک، ویتامین ب۱۲ و پتاسیم است. همچنین ماست چکیده نسبت به سایر محصولات لبنی، مقدار لاکتوز کمتری را در خود جای داده است. در این مطلب به بررسی خواص ماست چکیده می‌پردازیم.

به گزارش سیمای سلامت به نقل از «تاپ۱۰‌هوم‌رمدیز» در فرآیند تهیۀ ماست چکیده، آب اضافی و لاکتوز موجود در ماست از آن خارج می‌شوند. این فرآیند باعث می‌شود تا ماست حالتی خامه‌ای و طعمی تُرش پیدا کند. خواص اسیدی این ماست باعث می‌شود تا جذب مواد مغذیِ موجود در آن برای بدن راحت‌تر باشد. ماست چکیده یک چاشنی همه‌کاره است که می‌توانید از آن به روش‌های مختلفی استفاده کنید. شما می‌توانید این ماست را بعنوان یک خوراکی سالم و مغذی در طول روز میل کرده و بر روی آن تکه‌های میوه تازه و مغزهای خوراکی بریزید. ماست چکیده همچنین می‌تواند جایگزینی سالم برای سس مایونز و خامه باشد. یکی دیگر از کاربردهای ماست چکیده، استفاده از آن در تهیۀ اسموتی‌ها و نوشیدنی‌های مخلوط است.

می‌توانید روزانه ۲ تا ۳ فنجان از ماست چکیده بدون چربی را مصرف کنید. مهم نیست که به چه روشی این ماست را میل می‌کنید، زیرا در هر صورت از فواید و مواد مغذی آن بهره‌مند خواهید شد.

در ادامه برخی از خواص ماست چکیده را معرفی خواهیم کرد.

خواص ماست چکیده

بهبود سلامت گوارشی

یکی از مزایای اصلی ماست چکیده، پروبیوتیک‌های موجود در آن است. دستگاه گوارش ما به طور طبیعی حاوی انواع مختلفی از باکتری‌ها است که برخی از آنها مفید و برخی مضرند. باکتری‌های مفیدی که از طریق پروبیوتیک‌های ماست چکیده دریافت می‌کنید، کمک می‌کنند تا باکتری‌های خوب و مفیدِ رود‌ه‌ها افزایش پیدا کنند و این موجب بهبودی سلامت گوارشی شما می‌شود.

خواص ماست چکیده برای تنظیم عملکرد روده

پروبیوتیک‌های ماست چکیده به حرکت کردن غذا در روده‌ها کمک کرده و باعث تنظیم شدن عملکرد روده می‌شوند. ماست چکیده خود غذایی است که به راحتی هضم می‌شود و به سایر مواد غذایی کمک می‌کند تا آنها نیز راحت‌تر در بدن هضم شوند. این خاصیت برای حفظ عملکرد روده مهم بوده و از بروز مشکلاتی نظیر یبوست پیشگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

کمک به کاهش وزن

اضافه کردن ماست چکیده کم‌چرب به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند. ماست چکیده دو برابرِ ماست معمولی پروتئین دارد و از آنجایی که بدن به زمان بیشتری برای هضم پروتئین نیاز دارد، این ماست می‌تواند به سیر نگه داشتنِ شما برای مدت زمانِ بیشتری کمک کند. این خاصیت همچنین کمک می‌کند تا اشتهای شما در میانِ وعده‌های اصلی کمتر شود که برای کاهش وزن مهم است.

کنترل فشارخون

برای کنترل کردن فشارخون، چند فنجان ماست چکیده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. پتاسیم موجود در این ماست کمک می‌کند تا فشارخونتان تنظیم بماند. تنها یک فنجان ماست چکیده بدون‌چربی حاوی ۲۴۰ میلی‌گرم پتاسیم است. پتاسیم به آرام شدن رگ‌های خونی و پیشگیری از انقباض آنها کمک می‌کند که کی از دلایل افزایش فشارخون است. همچنین این مادۀ معدنی به متعادل کردن اثرات منفی سدیم در بدن کمک می‌کند.

سالم نگه داشتن مغز

از آنجایی که ماست چکیده یک غذای تخمیر شده محسوب می‌شود، فواید فراوانی برای حفظ سلامت مغز دارد. پروبیوتیک‌های این ماست نقش مهمی را در حفظ تعادلی سالم بین مغز و روده ایفا می‌کنند. مغز و روده از طریق غدد درون‌ریز HPA axis به یکدگیر متصل هستند.

  • هنگامی که ماست چکیده تولید می شود، به جای مخلوط کردن آب ماست با محصول نهایی، آب ماست مستقیما از آن خارج می شود و منجر به شکل چسبنده تر و خامه ای ماست می شود.
  • با حذف آب ماست و لاکتوز اضافی، ماست چکیده نسبت به ماست معمولی دو برابر بیشتر توانایی نگهداری پروتئین را دارد، اما کربوهیدرات ها، قندها و سدیم را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
  • بسیاری از مردم از ماست چکیده به عنوان جایگزینی برای پروتئین استفاده می کنند، مخصوصا اگر گیاهخوار هم باشند.
  • در مورد کالری، ماست چکیـده در هر 100 گرم 60 کالری دارد. گفته می شود ماست چکیـده پرچرب نسبت به ماست چکیده ی معمولی از پروتئین بیشتری برخوردار است ولی مواد معدنی کمتری نیز نسبت به ماست چکیده معمولی دارد. خوشبختانه، هم انواع مختلف کم چرب ماست چکیده و هم انواع مختلفی از ماست چکیده پرچرب وجود دارد که هر دو نیز غذای خوشمزه و سالمی هستند.

کاربرد

  • ماست چکیـده را همچنین می توان به عنوان جایگزینی برای چربی ها در وعده های غذایی خاص مانند کره، پنیر خامه ای و سایر روغن ها استفاده شود.
  • طعم منحصر به فرد ماست چکیده نیز به این معنی است که می توان آن را برای غذاهای طعم دار و به همراه ادویه جات و همچنین ترشی جات برای خمیر سبزیجات یا به جای خامه ی ترش یا پنیر اضافی نیز استفاده کرد.

ماست معمولی

  • برای ماست معمولی، لاکتوز و آب ماست را به جای حذف کردن، مخلوط می کنند و البته همین امر نیز به ماست قوام کمتری می دهد.
  • ماست معمولی دارای مقدار بالاتری از سدیم، قند و کربوهیدرات است.
  • ماست معمولی نسبت به ماست های چکیده از تنوع زیادی برخوردار نیست و تمایل به طعم شیرین دارد که برای طعم دار کردن غذاها زیاد مناسب به نظر نمی رسد.
  • ماست معمولی اغلب طعم دار شده است که به محتوای قند و کالری آن افزوده می شود. از نظر کالری، ماست معمولی در هر 100 گرم حدود 95 کالری دارد.

کاربرد

  • ماست معمولی به عنوان یک ضخیم کننده برای مخلوط میوه ها و شیک ها، و همچنین سالاد مرغ و یا دیگر سس ها استفاده می شود.
  • با خرید ماست معمولی نسبت به ماست چکیـده در پول خود صرفه جویی خواهید کرد ولی با افزایش محبوبیت و تنوع ماست های چکیده، اختلاف قیمت بین این دو نوع ماست در حال نادیده گرفته شدن است.
منبع top10homeremedies.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.