آیا هیپنوتیزم برای درمان اضطراب مفید است؟

0

در طول یک جلسۀ هیپنوتیزم فرد دستخوش فرآیندی می‌شود که به او کمک می‌کند تا آرامش پیدا کرده و تمرکز خود را بالا ببرد. این حالت به خواب شباهت دارد، با این تفاوت که تمرکز فرد کاملا پابرجاست و قادر است به نشانه‌ها و پیشنهادات واکنش نشان بدهد.

عقیده بر این است که در حین مدتی که فرد در حالت هیپنوتیزم به سر می‌برد، بیشتر مشتاق است تا بر روی ذهن ناخودآگاه خود تمرکز کند. هیپنوتیزم این امکان را برای فرد فراهم می‌کند تا  برخی از مسائل عمیق و درونی را که با آن‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کند را بهتر بررسی کند.

جلسات هیپنوتیزم به این دلایل می‌توانند توصیه شوند:

  • کشف و بررسی خاطرات سرکوب شده، مثال: مورد سوءاستفاده قرار گرفتن
  • آهسته القا کردن اشتیاق به عادات سالمی که می توانند منجر به کاهش وزن شوند
  • کمک به حفظ آرامش و سر و سامان دادن مجدد به یک ذهن مضطرب

برخلاف تصویری که از هیپنوتیزم در فیلم ها نشان داده میشود، درمانگر یا روانشناس تنها به انجام روند هیپنوتیزم کمک می کند و کنترلی بر ذهن فرد ندارد.

هیپنوتیزم برای درمان اضطراب

اگرچه هیپنوتـیزم به اندازۀ روان درمانی یا تجویز دارو برای درمان اضطراب شهرت ندارد، اما پژوهشگران و دانشمندان به مدت چندین سال تاثیراتی را که هیپنوتیـزم می تواند بر شرایط مربوط به سلامت ذهن مانند اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و افسردگی داشته باشد را مطالعه کرده اند.

در یک بررسی به عمل آمده در سال 2016، پژوهشگران مغز افراد را هنگامی که در حالت هیپنوتیزم به سر می بردند اسکن کردند. آن ها پی بردند که با انجام هیپنوتیزم تغییراتی در مغز فرد روی می دهند که منجر به این شرایط می شوند:

  • تمرکز حواس
  • کنترل بیشتر بر مسائل فیزیکی و عاطفی
  • خودآگاهی کمتر

چگونه هیپنوتیزم اضطراب را درمان می‌کند؟

به عنوان مثال، اگر فردی از سفر با هواپیما هراس دارد، روانشناس می تواند در طول جلسه ی هیپنوتـیزم در حالی که فرد در حالت خلسه قرار گرفته است، آن چه را که به عنوان پیشنهاد بعد از هیپنوتیـزم شناخته می شود را به او القا کند.

بیشتر بخوانید:

در این حالتِ خواب مانند، ذهن بیشتر پذیرای پیشنهادات و تلقین ها خواهد بود. این امر روانشناس را قادر می سازد تا به فرد تلقین کند در سفر بعدیش با هواپیما کاملا خونسرد و آرام است.

به دلیل حالت آرامی که فرد در آن به سر می برد، پیشگیری از فوران علائم اضطراب که ممکن است تجربه کند آسان تر می شود. برخی از این علائم شدید اضطراب می توانند به شرح زیر باشند:

  • احساس آویزان بودن به چوبه ی دار
  • تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب
  • گرفتگی عضلات
  • کج خلقی و زودرنجی
  • معده درد ناشی از اعصاب

هیپنوتیزم

هیپنوتیزم باید به همراه رفتار درمانی شناختی (CBT) انجام شود.

با این حال، درصورتی که فقط از هیپنوتیـزم برای درمان اضطراب استفاده می کنید باز هم می توانید اثراتی مشابه با درمان را از طریق مشاوره در خود احساس کنید.

از آن جایی که فرد از طریق هیپنوتیـزم به حالت خواب فرو می رود و احساس آرامش به او دست می دهد، می توان گفت هیپنوتیزم به درمان از طریق مشاوره شباهت دارد. در این حالت فرد می تواند  اضطراب و ترس های خود را بررسی و کنترل کند.

بنابراین اگر سعی می کنید ترس از سفر با هواپیما را از خود دور کنید، می توانید خودتان را در همان زمانی تجسم کنید که برای اولین بار از پرواز ترسیده اید. می توانید از تکنیکی که  هیپنـوتیزم فرافکنی نامیده می شود استفاده کنید.با این تکنیک رویدادهای گذشته را درحالی که تمایلی به یادآوری آن ها ندارید مجسم می کنید و سپس خود را در آینده می بینید در حالی که بدون هیچ گونه ترسی در هواپیما نشسته اید.

هر آن چه که لازم است قبل از انجام هیپنوتیزم بدانید

مادامی که با یک کارشناس سلامت ذهن که آموزش های زیادی را در زمینه ی هیپنوتیـزم دیده است و مجوز نیز دارد ملاقات کنید، استفاده از هیپنوتیزم برای درمان اضطراب کاملا امن و بی خطر خواهد بود.

اولین چیزی که در هنگام انتخاب هیپنوتـیزم باید در نظر بگیرید صلاحیت فردی است که می خواهد شما را هیپنوتیزم کند. به دنبال شخصی باشید که در زمینه ی درمان و سلامت ذهن مجوز داشته باشد و توانایی انجام هیپنوتیزم را نیز داشته باشد. افرادی مانند: روانشناس، روان درمان، روان پرستار، مشاور، مددکار اجتماعی یا پزشک معالج.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.