بعد از پرخوری چه اتفاقی در بدن می‌افتد

0

همه با اثرات درازمدت پرخوری آشنا هستیم؛ اضافه وزن، دیابت و کوتاه شدن طول عمر از جدی‌ترین خطرات درازمدت پرخوری‌اند. اما آیا می‌دانید پس از پرخوری چه اتفاقاتی در بدن رخ می‌دهد؟

اشکالی ندارد اگر هرازگاهی در طول تعطیلات و ایام خاص پرخوری کنید، اما انجام اینکار به صورت روزانه باعث می‌شود تا وزن‌تان بالا رفته و سلامتی‌تان را به خطر بیاندازید. اگر با پرخوری دست‌وپنجه نرم می‌کنید، پیشنهاد ما این است که حتما با یک پزشک مشورت کنید تا اختلالات غذا خوردن در شما بررسی شود.

در ادامه به بررسی اتفاقاتی که بعد از پرخوری در بدن می‌افتند میپردازیم.

افزایش بیش از حد قند خون

اغلب مردم تصور می‌کنند که تنها کربوهیدرات‌ها هستند که باعث افزایش سطوح قند خون می‌شوند، اما این درست نیست. غذاهای فراوانی هستند که باعث افزایش قند خون می‌شوند، اگرچه غذاهای فرآوری‌شده و کربوهیدرات‌های ساده بیشترین افزایش ناگهانی قند خون را به دنبال دارند.

وقتی پرخوری می‌کنیم، قند خون‌مان هم بالا می‌رود. این باعث می‌شود تا بدن اجبارا برای انتقال قند خون به کبد، عضلات و سلول‌های چربی، انسولین زیادی تولید کند.

اگر مکررا در حال پرخوری هستید، طبعا قند خون‌تان همواره بالا خواهد بود. این باعث می‌شود تا خطر ابتلا به دیابت در شما افزایش پیدا کند. علاوه بر این، ممکن است حساسیت سلول‌های بدن‌تان به انسولین نیز کمتر شده و منجر به دیابت شود.

افزایش سوخت‌وساز

احتمالا به خودتان می‌گویید که افزایش سوخت‌وساز که خوب است! اما این تصور درست نیست. افزایش سوخت‌وساز از طریق پرخوری به کاهش وزن کمک نمی‌کند. سوخت‌وساز یا متابولیسم شما فقط به منظور سوزاندن کالری‌های دریافتی اضافه، افزایش پیدا می‌کند و بعد از هضم شدن غذا دوباره به حالت عادی خود باز می‌گردد.

نفخ شکم

وقتی غذا می‌خوریم، هوا هم قورت می‌دهیم؛ هرچقدر غذای بیشتری بخوریم، طبعا هوای بیشتری نیز وارد بدن‌مان می‌شود. وقتی هوا وارد دستگاه گوارش می‌گردد، معده را مجبور به بزرگتر شدن می‌کند. این باعث می‌شود تا با نفخ شکم مواجه شویم. بسیاری از مردم که پرخوری می‌کنند، همراه غذا از نوشیدنی‌های گازدار نیز استفاده می‌کنند که باعث بدتر شدن وضعیت نفخ می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

آرام غذا خوردن می‌تواند به پیشگیری از نفخ کمک کند.

سوزش سر دل

وقتی پرخـوری می‌کنیم، لولۀ مری (که غذا را از دهان به معده منتقل می‌کند) بسته نمی‌شود. در نتیجه، مایعات معده و غذا ممکن است در لولۀ مری بالا آمده و منجر به بروز سوزش سر دل یا سوزش معده شوند.

به یاد داشته باشید غذاهایی که زمان هضم‌شان طولانی‌تر است – مانند چیپس سیب‌زمینی و سایر غذاهای سرخ‌شده – بیشتر باعث بروز سوزش معده می‌شوند.

حالت تهوع

ممکن است بعد از پرخـوری احساس حالت تهوع داشته باشید. وقتی پرخوری می‌کنید، بدن‌تان هورمون احساس سیری یا لپتین را بیش از حد معمولی تولید می‌کند و این ممکن است منجر به بروز حالت تهوع شود.

فراموش نکنید که پرخـوری مداوم می‌تواند باعث مقاومت لپتین شود که باعث می‌شود تا دیرتر متوجه احساس سیری شوید.

فعالیت بیش از حد اندام‌ها

پرخوری باعث می‌شود تا اندام‌ها بیش از حد معمول کار کنند. لوزالمعده مجبور است که انسولین بیشتری تولید کند، کبد باید گلوکز بیشتری را پردازش کرده و معده باید آنزیم‌های گوارشی بیشتری را تولید کند.

کار کشیدن زیاد از این اندام‌ها ممکن است منجر به خستگی آنها شود. یکی از دلایلی که بعد از پرخـوری احساس خواب‌آلودگی داریم، همین خستگی اندام‌هاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.