بهترین مواد غذایی حاوی ویتامین E

0

ویتامین E در حقیقت گروهی از ترکیباتی است که شامل توکوفرول ها و توکوتری انول ها می باشد که بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهند. علیرغم شکل های مختلف ویتامین E، رایج ترین فرمی که ما در رژیم غذایی مان می توانیم آن را مشاهده کنیم، توکوفرول-y و به دنبال آن توکوفرول آلفا می باشد. مهم ترین ویژگی این ویتامین، نقش آن ها به عنوان آنتی اکسیدان های حلال در آب می باشند که جایگاه این مواد مغذی را در بدن مهم و اساسی ساخته است. در این مطلب به معرفی بهترین مواد غذایی حاوی ویتامین E میپردازیم.

ویتامین E نه تنها به محافظت از پوست و استرس اکسیدیتیو در بدن کمک می کند، بلکه برای سلول های خونی و کنترل عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مفید می باشد. این ویتامین در تعاملات سلولی بدن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و می تواند خطر بیماری های قلبی، سرطان و برخی بیماری های زوال عصبی را نیز کاهش دهد. مقدار لازم مصرف روزانه ی این ویتامین بطور تقریبی 15 الی 20 میلی گرم از انواع آلفا توکوفرول ها می باشد.

مواد غذایی حاوی ویتامین E

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی های شیرین علیرغم کالری کمی که دارند، یک عدد متوسط آن ها حدودا 25 درصد از مقدار ویتامین E توصیه شده ی روزانه ی بدن را تامین می کند. این سیب زمینی ها همچنین سرشار از فیبر رژیمی، آهن، پتاسیم، و بتا کاروتن –که آنتی اکسیدانی مفید است- می باشند.

تخمه آفتابگردان

یک چهارم فنجان تخمه ی آفتابگردان، بیش از 80 درصد از ویتامین E که شما در روز نیاز دارید را تامین می کند. همچنین این تخمه ها سرشار از چربی های سالم، فیبر رژیمی، مس، منگنز، سلنیم،  فسفر و غیره…  نیز می باشند.

کدوی گردویی (Butternut Squash)

یک فنجان از کدوی گردویی حدودا 10 درصد از توکوفرول مورد نیاز روزانه ی شما را فراهم می کند؛ بعلاوه میزان بالای  ویتامین A، لوتین، زکسانتین، و بتا کاروتن در کدوی گردویی، آن را به غذایی تبدیل کرده که از استرس اکسیدیتیو و التهابات مزمن جلوگیری می کند.

روغن زیتون

اگر شما یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را به وعده ی غذایی تان اضافه کنید، می توانید مطمئن باشید که حدودا 10 درصد از ویتامین E مورد نیاز روزانه ی بدن تان و همچنین اسید چرب امگا 3 – که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می باشد، نیز تامین شده است.

بادام زمینی

بیشتر بخوانید:

خوردن غذاهای پر چرب معمولا ویتامین E زیادی را وارد بدن شما می کند و بادام زمینی نیز از این قضیه مستثنی نیست. یک چهارم فنجام بادام زمینی – کم تر از یک مشت پر- حدودا 20 درصد از توکوفرول مورد نیاز بدن شما را در یک روز فراهم می کند. همچنین بادام زمینی سرشار از مس، ویتامین های گروه B و مولیبدن نیز می باشد.

کلم بروکلی

بروکلی از بهترین مواد غذایی حاوی ویتامین E است. خوردن یک فنجان کلم بروکلی، معادل 15 درصد از ویتامین E مورد نیاز روزانه ی بدن شما می باشد که سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها ، آنتی اکسیدان ها و فیبر رژیمی نیز می باشند که بروکلی را به یکی از بهترین منابع ویتامین E تبدیل کرده است.

مارچوبه

مارچوبه نیز همانند بروکلی، حدودا 18 درصد از ویتامین E مورد نیاز روزانه ی بدن را تامین کرده و همچنین آنتی اکسیدان هایی مانند سلنیم و روی که برای بهبود و سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن ضروری هستند را نیز فراهم می آورد.

آووکادو

این میوه خوشمزه، سرشار از چربی های سالم است و تقریبا نصف یک آوکادو، حدودا 5 درصد از ویتامین E مورد نیاز روزانه ی بدن شما را تامین می کند.

اسفناج

این سبزی برگ سبز، حدودا 35 درصد از ویتامین E که بدن شما در یک روز نیاز دارد را تامین می کند و دارای فیبر رژیمی، ویتامین A، ویتامین K و ویتامین B نیز می باشد.

بادام

حدودا یک چهارم فنجان بادام، می توان 40 درصد از ویتامین E مورد نیاز روزانه ی بدن شما را تامین کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.